André Kuipers lanceert voorstelling André het astronautje

De repetities van het muzikale ruimte-avontuur André het astronautje zijn gestart. De voorstelling is gebaseerd op het boek dat André Kuipers schreef tijdens zijn tweede ruimtevlucht. Claudia de Breij schreef de liedjes. De voorstelling wordt gespeeld door Roos van Erkel (Het meisje met het rode haar, Moeder, ik wil bij de revue), Daan van Rijssel (VET Kindercabaret) en twee kinderen. André Kuipers werkt actief mee aan de totstandkoming van de voorstelling. André het astronautje is vanaf 5 maart in de theaters te zien en gaat op 28 maart in première in Theater de Veste in Delft.

De voorstelling wordt gemaakt voor alle ruimtereizigers vanaf 3 jaar. “Voor kinderen is de voorstelling niet alleen een bijzondere ruimtereis om naar te kijken, ze leren óók hoe leuk wetenschap en techniek zijn!”, aldus André Kuipers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer kinderen voor hun achtste levensjaar met techniek kennismaken, ze op latere leeftijd daar ook ontvankelijker voor zijn, wat gunstig is voor zowel hun eigen toekomst als de maatschappij.

Astronaut André Kuipers is de enige Nederlander die maar liefst twee keer in de ruimte is geweest. Veel kinderen zijn nieuwsgierig naar de ruimte en daarom bedacht André voor zijn eigen kinderen het ruimte-avontuur André het astronautje dat hij via de beeldverbinding uit het ruimtestation aan hen vertelde. Bij terugkomst besloot hij hiervan een kinderboek maken. Het is het eerste boek ter wereld dat in de ruimte is geschreven. Inmiddels is er ook een tweede deel. De voorstelling André het astronautje is een theaterbewerking van die twee boeken.

André Kuipers en Claudia de Breij werkten eerder samen bij Claudia’s voorstelling Teerling, waarin Claudia als eerste vrouw naar de maan af wilde reizen. Informatie over haar mogelijke verblijf in de ruimte won zij in bij André Kuipers. André figureerde ook in een promotiefilmpje wat zij voor de voorstelling opnam. In André het astronautje worden de kennis en passie voor techniek en wetenschap van André Kuipers gecombineerd met de humor en muzikaliteit van Claudia de Breij. Regisseur Jasper Verheugd, bekend van Pluk van de Petteflet en Pippi Langkous de musical, maakt er een spannend ruimte-avontuur voor kinderen van.

CREDITS

Producent: Theater Familie BV en Jelle Kuiper Producties

Première: maandag 28 maart 2016, Theater de Veste, Delft Speelperiode: 5 maart t/m 29 mei 2016

Website: www.astronautje.nl

Cast: Roos van Erkel en Daan van Rijssel

Kindercast: Jannes Heuvelmans & Noa Zwan/ Rick de Vries & Ida Verspaandonk/ Simon Diepmaat & Holly van Zoggel

Regie en script: Jasper Verheugd

Liedteksten: Claudia de Breij

Muziek: Erik de Reus

Decorontwerp: Ascon de Nijs

Lichtontwerp: Mike den Ottolander

Kostuum- en poppenontwerp: Joris van Veldhoven

Neem voor meer informatie en/of interviewaanvragen contact op met

N.B. half februari is er een openbare repetitie voor pers. Aanmelden hiervoor kan ook bij Hildegard van Dam.

Over Senf Theaterpartners

Senf Theaterpartners representeert meer dan 50 theaterproducenten, gezelschappen en artiesten. Wij verzorgen niet alleen de tourneeplanning maar we bewegen en ontwikkelen mee in de theaterwereld. Theaterproducties moeten actueel zijn, relevant en interessant voor theaterbezoekers, daarom zorgen wij ervoor dat er ieder seizoen weer een rijk gevuld en divers aanbod aan theaterproducties in de theaters te zien is. Wij maken ons hard om met de juiste inzet en betrokkenheid de beste producties te ondersteunen, want Senf Theaterpartners heeft hart voor theater!